• Aquest esdeveniment ja ha passat.

50 ANYS CROS CIUTAT DE MATARÓ

ATENEU
LA RIERA 92
ateneu@fundacioiluro.cat

del 23 de gener al 23 de febrer de 2020

Inauguració: dijous, 23 de gener a les 19h

Organitza: Grup Atletisme Lluïsos Mataró

Imatges de la inauguració

L’any 1970 un grup de socis de l’aleshores Grup Gimnàstic Lluïsos va decidir organitzar un cros a Mataró, en una època en què n’hi havia molt pocs a Catalunya. De fet, el cros Ciutat de Mataró és en l’actualitat el tercer més antic de Catalunya.

Hi han participat gairebé tots els atletes catalans més importants, a més d’algunes figures de fora de Catalunya, incloent-hi un bon reguitzell d’atletes africans molt destacats.

El 9 de febrer de 2020 celebrarem el 50è Cros Ciutat de Mataró, motiu de l’exposició. Per aquest motiu la Federació Catalana d’Atletisme ha atorgat al G.A. LLUÏSOS MATARÓ l’organització del 101è campionat de Catalunya de cros, en el que hi tindrem la presència de més de 3.000 atletes de tots els clubs de Catalunya.

Un breu apunt sobre els orígens dels Lluïsos: el 8 de setembre del 1900 s’inaugura el local per l’Escola Dominical i Esbargiment de joves obrers al núm. 1 del carrer Sant Pelegrí, on es funda l’Associació de Sant Lluís.
El 16 d’abril del 1904 se celebra als terrenys del pati dels Lluïsos (on ara hi ha les Caputxines) l’acte de col·locació de la primera pedra de l’edifici projectat per l’Escola Dominical de Sant Lluís.

En el transcurs dels anys se celebraren al pati dels Lluïsos esdeveniments de teatre, cinema, festes literàries, festivals d’estiu, sardanes i actuacions musicals. Més tard es construí un gimnàs, del qual en sortiren grans gimnastes, i més tard es creen seccions de boxa, halterofília i handbol.
L’atletisme es començà a practicar a finals dels anys 30 i va tenir l’impuls definitiu a mitjans dels anys 50, federant-se com a club de manera oficial a la Federació Catalana el 1956. Aleshores, sense pistes municipals encara a Mataró, s’entrenava al recordat pati dels Lluïsos.

Avui dia podem dir que els atletes dels Lluïsos sumen al llarg de la història 2 rècords del món, 2 d’Europa (tots ells en poder d’en Joaquín Joyas), 22 d’Espanya i 69 de Catalunya. Respecte a medalles, n’acumulen 3 en campionats del món (2 plates i 1 bronze), 8 en campionats d’Europa (1 or, 3 plates i 4 bronzes), 121 en campionats d’Espanya (46 ors, 39 plates i 36 bronzes) i 932 en campionats de Catalunya (320 ors, 298 plates i 314 bronzes) i de la seva pedrera han sorgit atletes tan importants com l’olímpica Raquel González o l’encara recordwoman de Catalunya absoluta Esmeralda Arriscado.

Premsa:

El Tot Mataró (24/01/2020)
Mataró Audiovisual (28/01/2020)