skip to Main Content
Carregant Esdeveniments

« Tots els Esdeveniments

COMMEMORACIÓ 173è ANIVERSARI DEL PRIMER FERROCARRIL

ATENEU
LA RIERA 92
93 755 31 55
ateneu@fundacioiluro.cat
de dimarts a dissabte de 17.30 a 20.30h
diumenge i festius d’11.30 a 13.30
dilluns tancat (laborables i festius)

Del 23 al 31 d’octubre de 2021

Organitza: Ajuntament de Mataró i Grup Ferroviari de Mataró

El Grup Ferroviari Mataró en commemoració del 173è aniversari del primer ferrocarril que enllaçà ferroviàriament Barcelona amb la nostra ciutat ha volgut presentar una maqueta modular que reprodueix parcialment l’estació de Mataró de la qual només hem prescindit de les vies destinades al taller de reparacions d’ADIF.

Els visitants veuen l’estació com si estiguessin situats al passeig marítim. És a dir veuen la façana de l’estació tal i com la veuen els passatgers que estan a les andanes.

Molts dels trens que els visitants podran veure circular per la maqueta son trens, que han circulat en el trajecte Barcelona – Mataró. Els espectadors d’una certa edat recordaran perfectament les UT600 que la gent va batejar, deguda la seva procedència, com “les suïsses”. Els més joves podran veure els trens més actuals, entre ells, l’anomenat “Civia”.

Cal recordar, però, que antigament per aquest trajecte passaven també trens de mercaderies. El sistema ferroviari català està dissenyat en forma de vuit. Actualment els trens de mercaderies passen per la via de l’interior del territori, és a dir, la part superior esquerra del vuit.

La maqueta consta de trenta cinc mòduls sobre els quals hi ha instal·lats noranta sis metres de vies. El recorregut d’un tren des de que surt  de l’estació de Mataró fins que torna al seu lloc d’origen havent fet tot l’itinerari és de poc més de quaranta metres.

El funcionament dels trens està controlat per ordinador amb el programa Train Controller de la firma Rail Road & Co. El sistema electrònic detecta la posició dels trens, activa els semàfors, regula la velocitat de cada tren i evita col·lisions. És un dels més moderns sistemes de control. Ja hi ha a Europa molts trens que basats en aquest sistema no necessiten que el tren porti maquinista.

Els antics trens amb locomotores de vapor quan arribaven a una estació terme havien de canviar els sentit de marxa. Per poder fer-ho les estacions terme anaven equipades amb ponts giratoris que permetien fer-ho. Per raons d’espai i rapidesa de circulació hem substituït els ponts giratoris per dos bucles de retorn, un a cada extrem de la maqueta que permeten els trens tornar al punt de sortida.

Les cookies són importants per a tu, influeixen en la teva experiència de navegació, ens ajuden a protegir la teva privacitat i permeten realitzar les peticions que ens sol·licitis a través de la web. Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a analitzar els nostres serveis i mostrar-te publicitat relacionada amb les teves preferències sobre la base d'un perfil elaborat amb els teus hàbits de navegació (per exemple, pàgines visitades). Si consents la seva instal·lació, prem "Acceptar" o també pots configurar les teves preferències prement "Configurar". Més informació a la nostra Política de cookies.

Configuració de Privacitat guardada!
Panell de configuració de cookies

Aquest és el configurador avançat de cookies pròpies i de tercers. Aquí pots modificar els paràmetres que afectaran directament la teva experiència de navegació en aquesta web.

Aquestes cookies són necessàries perquè la web funcioni i no es poden desactivar del nostre sistema.

Aquestes cookies són importants per a donar-te accés segur a zones amb informació personal o per a reconèixer-te quan inicies sessió.
  • wordpress_gdpr_allowed_services Durada: Sessió
  • wordpress_gdpr_cookies_allowed Durada: Sessió
  • wordpress_gdpr_cookies_declined Durada: Sessió

Rebutjar tots els serveis
Acceptar tots els serveis
Back To Top
Cercar