[rev_slider_vc alias=”slider-experiencies-matematiques”]

EXPERIÈNCIES MATEMÀTIQUES. PROHIBIT NO TOCAR!

ATENEU
LA RIERA 92
T. 93 755 31 55
ateneu@fundacioiluro.cat

Del 17 de gener al 18 de març (prorrogat)

Inauguració: dimecres, 17 de gener a les 19h

Organitza: Associació de Professors i Mestres de Matemàtiques (APaMMs)

Fotografies de la inauguració

La inauguració inclou la conferència d’Anton Aubanell “Geometria amb bombolles de sabó”

L’exposició

L’exposició està formada per 36 mòduls formats per material manipulatiu al voltant de diversos blocs de coneixement matemàtic: la Geometria i el Càlcul, la Topologia i la Combinatòria i l’Estadística. A més utilitzarem eines com els miralls que ens ajudaran a copsar algunes propietats especials.

Tots els materials han estat construïts pel MMACA. Tenen caràcter manipulatiu i lúdic, amb diferents nivells de dificultat, pensats per oferir ocasions de col·laboració i discussió entre el públic visitant.

Representen petits reptes o mostren aspectes poc habituals i sorprenents de la matemàtica i no requereixen coneixements específics.

I sempre cal tenir present el lema de l’exposició: Prohibit NO tocar…

Visites escolars

L’exposició dels materials que tindrà lloc a l’Ateneu de la Fundació Iluro està destinada, sobre tot, a alumnat del cicle superior de Primària i de Secundària.

Els tallers de construcció de la cúpula de Leonardo i de jocs d’estratègia estan adreçats a tots els estudiants que participaran en els tallers i visitaran l’exposició.

Les visites dels centres escolars tindran lloc als matins. S’iniciaran el 16 de gener i finalitzaran el 9 de març (cal inscripció prèvia a través del CRP de Mataró).

Visites guiades

Es realitzaran visites comentades per a grups de 10 persones mínim i 25 màxim.

Els dissabtes 27 de gener, 3, 10, 17 i 24 de febrer i 3 de març de 18:30 a 19:30h.
Els diumenges 28 de gener, 4, 11, 18 i 25 de febrer i 4 de març de 12 a 13h.

Les reserves s’han de fer enviant un correu electrònic a l‘adreça visita.guiada.mmaca@gmail.com indicant el dia de preferència de la visita i el número de persones que hi assistiran.

Conferències

També està prevista la realització de varies conferències, totes a les 19h, per tal d’acostar el coneixement matemàtic a tothom.

1 de febrer – Les dades suggereixen…  Lluís Mora

En Estadística als números els hi diem dades, i és molt important la seva variabilitat. El context i el lloc on s’han obtingut és molt important. I la utilitat d’aquestes dades es que ens ajuden a prendre decisions per resoldre problemes o respondre preguntes. I una cosa important, no acostuma a haver-hi una sola resposta.

8 de febrer – Matemàtiques i emocions, a càrrec de Sergi Belmonte

A qui no li agrada la màgia? Qui no s’ha preguntat alguna vegada….i això com es fa?. De fet, aquesta és la mateixa pregunta que es fan els matemàtics davant d’un problema. Veurem la connexió entre aquestes dues disciplines aparentment  tan distants i veurem com es pot aplicar la matemàtica per a crear veritables efectes màgics. La màgia es converteix així en una aplicació lúdica de les matemàtiques i en una altra manera creativa de gaudir amb elles.

15 de febrer – Una mà de contes matemàtics, a càrrec de Carme Aymerich

Contes i matemàtiques i matemàtiques en els contes. Us heu fixat com s’assemblen la paraula comptar i la paraula contarComptem números: 1,2,3,4…,i contemcontes: Hi havia una vegada… Totes dues paraules serveixen per ordenar coses. En moltes històries, els personatges han de resoldre problemes, com per exemple: Quantes persones caben en una casa? En quantes parts podem dividir un pastís? Com de gros ha de ser un peix perquè faci una bona sopa? En fi, aquest tipus de problemes quotidians que tots ens plantegem alguna vegada. Però això no és tot. Hi ha molt moltes matemàtiques amagades en un conte!

22 de febrer – Còctel mate-musical: 2/3 de fraccions + 1/3 d’harmonia, a càrrec de Joan Jareño i Francina Turón

Diuen que Pitàgores va ser el primer que va intentar establir un vincle directe entre la música i les matemàtiques. Des d’aquell moment molts altres matemàtics van intentar afinar, mai millor dit, les relacions entre tots dos mons. Un d’ells, Leibniz, va arribar a dir que la música és una forma de comptar sense adonar-te que ho fas. Pitàgores parlava de la “música de les esferes”; nosaltres intentarem entrar a les “esferes de la música” veient com, a partir del càlcul amb fraccions i amb unes gotes d’harmonia, podem construir l’escala musical. Tot plegat amb una mica d’acompanyament musical.

1 de març – Matemàtiques per entendre el món… i millorar-lo!, a càrrec de Xavier Vilella

Per a què serveixen les matemàtiques? Moltes persones s’ho van preguntar durant anys mentre aprenien els números, els polígons, les operacions, els canvis d’unitats, de decàmetres a centímetres… En aquesta conferència intentaré respondre aquesta pregunta, tot plantejant-nos com cal ensenyar-les perquè siguin útils a qui les aprèn.

Organitza: Associació de Professors i Mestres de Matemàtiques (APaMMs) i Museu de Matemàtiques de Catalunya

Premsa

Capgròs (16/01/2018)