La Fundació Iluro organitza una exposició que commemora els 70 anys de la Ciutat Jardí

CIUTAT JARDÍ: PASSAT, PRESENT I FUTUR

29 de novembre de 2019

Gràcies al suport de Bankia s’ha pogut accelerar els treballs en els Fons Especials de la Fundació, els quals es poden veure a la mostra

El 26 de juliol de 1949 es va fer l’acte d’entrega de claus d’uns habitatges que es van construir en el sector de la carretera de Mata i en el canal de Desviament (avui avinguda d’Amèrica), les primeres cases de la Ciutat Jardí. Per commemorar aquests setanta anys, la Fundació Iluro ha organitzat l’exposició que pren per títol Ciutat Jardí. Passat, present i futur amb el suport de “En acción Bankia”.

Aquesta mostra pretén ser un recorregut per la vida canviant en aquest nucli d’habitatges de la ciutat de Mataró, tot plasmant aquestes set dècades a partir de la seva evolució urbanística, però també de les vivències de la gent que forma i ha format part del veïnat. Les fotografies que apareixen a l’exposició, són el resultat d’un treball iniciat l’any passat de tractament, documentació, conservació i descripció del Fons d’Imatges de la Fundació Iluro, el qual forma part dels anomenats Fons Especials juntament amb el Fons Antic, Col·lecció Mataró i Maresme, Fons Mn. Jaume Brufau i Fons Musical.

Referent a les vivències del veïnat, es va veure que era imprescindible la seva vinculació i la seva col·laboració. Van sovintejar les reunions i es va creure oportú que la seva participació fos directa i vivencial. Es va preparar una activitat pensada per mostrar el seu punt de vista de la Ciutat Jardí per poder-ho plasmar visualment. Es va idear un llibret per realitzar nou accions concretes. La voluntat és fer un recorregut per la memòria de la gent del barri per poder parlar del passat i del present, d’aquesta manera ens puguem fer a la idea de l’evolució que ha tingut fins a arribar el que és actualment la Ciutat jardí. Aquest treball es podrà veure en un audiovisual, però també a les parets i vitrines de la sala d’exposicions de l’Ateneu de la Fundació Iluro.

Tot i que l’exposició se centra en aquest barri de la ciutat de Mataró, es demana al visitant que participi activament d’ella. A través d’unes fitxes, tothom que la visiti podrà explicar com és el seu barri i la visió que es té d’ell, tot permetent un joc comparatiu amb la Ciutat Jardí. Al mateix temps, usuaris de l’Espai Jove de Rocafonda i El Palau, també han realitzat les accions del llibret, el resultat de les quals es podrà veure també a la mostra.

Per dinamitzar l’exposició s’han programat dues conferències que giraran al voltant de l’urbanisme i del model de les ciutats jardí:

• Ciutats Jardí. Origen i degradació del model, a càrrec del doctor en urbanisme i arquitecte Jordi Franquesa i de l’arquitecte Agàpit Borràs (conferència inaugural).
  • Urbanisme social i ètic, a càrrec dels arquitectes Sebastià Jornet i Agàpit Borràs, dijous 16 de gener a les 19.30h a l’Ateneu de la Fundació Iluro (conferència de clausura).

Títol: Ciutat Jardí. Passat, present i futur
Dates: del 04/12/2019 al 19/01/2020
Inauguració: dimecres, 4 de desembre a les 19h a l’Ateneu de la Fundació Iluro
Conferència inaugural: Ciutats Jardí. Origen i degradació del model a càrrec del doctor en urbanisme i arquitecte Jordi Franquesa i de l’arquitecte Agàpit Borràs, dimecres 4 de desembre a l’Ateneu de la Fundació Iluro.
Conferència de clausura: Urbanisme social i ètic a càrrec dels arquitectes Sebastià Jornet i Agàpit Borràs, dijous 16 de gener a les 19.30h a l’Ateneu de la Fundació Iluro.
Organitza: Fundació Iluro amb el suport de En acción Bankia