- Aquest esdeveniment ja ha passat.
COMMEMORACIÓ 173è ANIVERSARI DEL PRIMER FERROCARRIL
Del 23 al 31 d’octubre de 2021
Organitza: Ajuntament de Mataró i Grup Ferroviari de Mataró
El Grup Ferroviari Mataró en commemoració del 173è aniversari del primer ferrocarril que enllaçà ferroviàriament Barcelona amb la nostra ciutat ha volgut presentar una maqueta modular que reprodueix parcialment l’estació de Mataró de la qual només hem prescindit de les vies destinades al taller de reparacions d’ADIF.
Els visitants veuen l’estació com si estiguessin situats al passeig marítim. És a dir veuen la façana de l’estació tal i com la veuen els passatgers que estan a les andanes.
Molts dels trens que els visitants podran veure circular per la maqueta son trens, que han circulat en el trajecte Barcelona – Mataró. Els espectadors d’una certa edat recordaran perfectament les UT600 que la gent va batejar, deguda la seva procedència, com “les suïsses”. Els més joves podran veure els trens més actuals, entre ells, l’anomenat “Civia”.
Cal recordar, però, que antigament per aquest trajecte passaven també trens de mercaderies. El sistema ferroviari català està dissenyat en forma de vuit. Actualment els trens de mercaderies passen per la via de l’interior del territori, és a dir, la part superior esquerra del vuit.
La maqueta consta de trenta cinc mòduls sobre els quals hi ha instal·lats noranta sis metres de vies. El recorregut d’un tren des de que surt de l’estació de Mataró fins que torna al seu lloc d’origen havent fet tot l’itinerari és de poc més de quaranta metres.
El funcionament dels trens està controlat per ordinador amb el programa Train Controller de la firma Rail Road & Co. El sistema electrònic detecta la posició dels trens, activa els semàfors, regula la velocitat de cada tren i evita col·lisions. És un dels més moderns sistemes de control. Ja hi ha a Europa molts trens que basats en aquest sistema no necessiten que el tren porti maquinista.
Els antics trens amb locomotores de vapor quan arribaven a una estació terme havien de canviar els sentit de marxa. Per poder fer-ho les estacions terme anaven equipades amb ponts giratoris que permetien fer-ho. Per raons d’espai i rapidesa de circulació hem substituït els ponts giratoris per dos bucles de retorn, un a cada extrem de la maqueta que permeten els trens tornar al punt de sortida.