Quatre treballs opten a la 64a edició del Premi Iluro

Premi Iluro 2022

17 de novembre de 2022

La 64a convocatòria del Premi Iluro premia el treball Història del castell de Mataró i dels seus senyors feudals. Estudi dels vincles familiars i de vassallatge de les nissagues propietàries del castell mataroní (1031-1419), del mataroní Xavier Alarcón i Campdepadrós

I guardona amb un accèssit El santuari ibèric de la cova de les Encantades del Montcabrer (Cabrera de Mar, Barcelona), del premianenc Ramon Coll Monteagudo

El jurat de la 64a convocatòria del Premi Iluro de monografia històrica, humanitats i ciències socials, presidit per l’Honorable Conseller de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, Sr. Joaquim Nadal i Farreras, integrat pels Drs. Jaume Dantí i Riu, Blanca Garí de Aguilera, pel Sr. Nicolau Guanyabens i Calvet, pel Dr. Oriol Olesti Vila, i per la Dra. Roser Salicrú i Lluch, representant de la Fundació Iluro, actuant com secretària, va premiar el treball que porta per títol Història del castell de Mataró i dels seus senyors feudals. Estudi dels vincles familiars i de vassallatge de les nissagues propietàries del castell mataroní (1031-1419), obra de Xavier Alarcón i Campdepadrós, i va guardonar amb un accèssit Ramon Coll Monteagudo, per El santuari ibèric de la cova de les Encantades del Montcabrer (Cabrera de Mar, Barcelona).

L’acte de proclamació del veredicte va ser acollit a l’Espai Escena i Pensament de l’Ateneu Centre Cultural de la Fundació Iluro, a la Riera de Mataró, i presidit per l’Honorable Sra. Gemma Ubasart i González, Consellera de Justícia, Drets i Memòria de la Generalitat de Catalunya, i per l’Il·lm. Sr. David Bote, alcalde de Mataró. En els seus parlaments, tots ells van destacar la importància del Premi Iluro com a patrimoni històric, social i cultural tant de Mataró i el Maresme com de la resta del país, que posa de manifest que la història local ben entesa pot ser, també, història universal.

Obres premiades

El Premi Iluro 2022, Història del castell de Mataró i dels seus senyors feudals. Estudi dels vincles familiars i de vassallatge de les nissagues propietàries del castell mataroní (1031-1419), de l’historiador mataroní Xavier Alarcon i Campdepadrós, és una monografia que compila, al llarg de gairebé quatre segles, la història del castell. Destaca per les seves aportacions documentals, per sistematitzar les dades conegudes i per ser la primera monografia dedicada al castell.

L’accèssit al Premi Iluro 2022, El santuari ibèric de la cova de Les Encantades del Montcabrer (Cabrera de Mar, Barcelona), de l’arqueòleg premianenc Ramon Coll Monteagudo, fa una detallada i exhaustiva anàlisi de les excavacions dutes a terme durant dècades i dels materials arqueològics localitzats d’aquesta cova-santuari ibèrica ubicada a la falda del Montcabrer.

Presentació del llibre El primer franquisme a Mataró (1939-1950) de Joan Giménez i Blasco

L’acte de proclamació del veredicte es va iniciar amb la presentació de l’obra guardonada amb el Premi Iluro 2021, El primer franquisme a Mataró (1939-1950), de Joan Giménez i Blasco, publicada com a número 86 de la col·lecció Premi Iluro, que obre una panoràmica molt completa i una visió ampla de la societat mataronina de la postguerra en tots els seus àmbits (social, polític, econòmic, cultural…), buscant també una perspectiva de gènere. És un text d’indubtable interès històric, metodològicament rigorós, molt ben documentat, ben escrit i de lectura amena. L’obra complementa la que va guanyar el Premi Iluro 2018 amb el títol Mataró 1936-1945, de la revolució a la repressió.

El llibre es pot adquirir a les llibreries i a l’exposició que, com ja és habitual, emmarca l’acte de lectura de veredicte del Premi Iluro (PVP 25€). Com la resta d’obres de la col·lecció, també pot ser consultada, en línia, a través del web del premi, www.premiluro.cat.

Exposició EL PREMI ILURO: MATARÓ A LA DÈCADA DELS QUARANTA

Enguany, la publicació i presentació del treball guanyador de l’any passat s’emmarca amb l’exposició El Premi Iluro: Mataró a la dècada dels quaranta, que es podrà visitar a l’Espai Expositiu de la planta baixa de l’Ateneu de la Fundació Iluro fins al diumenge 27 de novembre, i que ha estat comissariada per Conxi Duro.

La mostra fixa la mirada en la realitat social, econòmica, política i cultural d’aquell moment a la ciutat de Mataró.

Exposa fotografies, documents i altres materials procedents de l’Arxiu Comarcal del Maresme, del Museu Arxiu de Santa Maria de Mataró, de la Col·lecció Mataró de la Fundació Iluro i de préstecs de particulars, com ara documents on es poden veure els segells de la censura o l’original de Santi Estrany que va il·lustrar el programa de les Santes del 1939, cedits, respectivament, pels Srs. Eduard Barceló i Joan Calbo.

A l’exposició hi destaca, com a document excepcional, la projecció de la pel·lícula Fiestas de Las Santas de Mataró en el año de la Victoria, rodada a Mataró el 1939, pocs mesos després d’acabada la Guerra Civil, que és propietat del MASMM i, per raons de conservació, està dipositada a la Filmoteca de Catalunya.

A més a més, l’exposició es complementa amb dues activitats: una sessió o taller obert d’identificació de fotografies, el dimecres 23 de novembre, que serà conduït per Conxi Duro, i una xerrada-col·loqui conduït per Joan Giménez i Blasco el dijous 24 de novembre.

Premsa:

Mataró Audiovisual (16/11/2022)