La Biblioteca de la Fundació Iluro serà la tercera biblioteca pública de Mataró

16 de juny de 2017

L’alcalde de Mataró, David Bote; el regidor de Cultura, Joaquim Fernàndez, i el president de la Fundació Iluro, Pere Carles, van signar aquest dimecres, 14 de juny, el protocol per incorporar la Biblioteca Popular de la Fundació Iluro a la Xarxa de Biblioteques Municipals i posteriorment a la xarxa de la Diputació de Barcelona.

És –ho admeten tots els bàndols- una declaració d’intencions i, per tant, no hi ha cap compromís definitiu, però només el fet que s’hagi fet la fotografia significa que el govern municipal afronta el repte definitivament.

Una qüestió que no és menor, perquè la incorporació de l’antiga biblioteca de la Caixa d’Estalvis Mataró -posteriorment de la Caixa Laietana- a l’erari públic és l’últim gran problema que va deixar la desaparició de la caixa d’estalvis local, la part financera de la qual va ser absorbida per Bankia i que el desembre del 2012 es va transmutar per ordre de la Generalitat a una Fundació especial denominada Fundació Iluro.

INTEGRACIÓ PREVISTA PER AL 2018
La integració està prevista que es faci efectiva a principis del 2018 amb el doble objectiu de promocionar la lectura en el marc de les prioritats culturals de la ciutat així com per impulsar el centre històric.

L’Ajuntament i la Fundació Iluro també mostren la seva voluntat de fer totes les gestions necessàries perquè posteriorment la Biblioteca Popular s’integri també a la Xarxa de Biblioteques de la Diputació de Barcelona sense afectació per a la concreció de la quarta biblioteca de la ciutat, que hauria de situar-se en algun punt del nord de Mataró.

Així mateix, la Fundació Iluro continua assumint la titularitat i la gestió de totes aquelles singularitats que té la Biblioteca Popular de la Fundació Iluro (Fons Antic i Col·lecció Mataró, entre d’altres).

Pel que fa al personal de la Biblioteca Popular de la Fundació Iluro, les dues parts acorden la voluntat d’integrar-les al servei públic municipal sempre d’acord amb la normativa vigent i les formalitats legals corresponents.

ES POSA A DISPOSICIÓ SENSE CAP COST
L’edifici de la Biblioteca Popular, que es troba en un equipament de dues plantes amb una superfície de 1.473 m², es posarà a disposició de l’Ajuntament com a servei públic municipal, sense cap cost i de forma indefinida, en el moment de la integració prevista per al 2018.

Abans, durant el 2017, la Fundació Iluro es farà càrrec de les obres de remodelació per, entre altres requeriments, redistribuir i adequar els espais de l’entrada principal, que serà pel carrer d’en Palau, i on s’han de sectoritzar la caixa d’escala i la zona del vestíbul amb els ascensors.

Les obres tindran un cost aproximat de 250.000 euros i s’efectuaran per acomplir els estàndards de la Xarxa Pública de Biblioteques i de la Diputació de Barcelona.

L’Ajuntament assumirà les despeses de l’equipament a partir de quan formi part de la Xarxa Pública de Biblioteques de la Diputació de Barcelona. Abans d’això, l’Ajuntament manifesta la seva voluntat d’efectuar una aportació inicial per a les activitats que es determinin i que es facin conjuntament amb les altres biblioteques públiques de la ciutat.

COMISSIÓ DE SEGUIMENT
Aquest acord també inclou la disposició d’un comitè de seguiment format per vuit representants, quatre de l’Ajuntament i quatre de la Fundació Iluro, que són l’alcalde, David Bote; el regidor de Cultura i Participació Ciutadana, Joaquim Fernàndez; el regidor de Serveis Centrals, Juan Carlos Jerez; la cap de l’Àrea de Servei a les Persones, Ester Merino; el president de la Fundació Iluro, Pere Carles; la vicepresidenta de la Fundació Iluro, Roser Salicrú; el vocal de designació municipal de la Fundació, Jordi Surinyach, i la directora de la Fundació Iluro, Marta Ibarz.