L'Associació Posidònia 2021 realitza un mostreig per avaluar l'estat del mar

17 d’agost de 2021

L’estudi s’ha fet amb el Vell Marí, el vaixell que després d’haver estat un temps abandonat l’Associació Posidònia 2021 va recuperar fa un parell d’anys i ara els permet actuar sobre el terreny

Les activitats que organitza l’Associació Posidònia 2021 no s’aturen aquest estiu. Alguns dels projectes que es troben ara mateix en actiu són “Un mar de peixos“, patrocinat per la Fundació Iluro, que els permet estudiar les poblacions de peixos de la zona protegida de la costa mataronina i una recollida de mostres de plàncton, fitoplàncton, microplàstics i visibilitat de l’aigua.

Aquest darrer projecte està patrocinat per l’empresa Freshly Cosmetics i té una durada d’un any. Ahir dilluns precisament es va fer un d’aquests mostrejos a la costa mataronina, que ha servit per reafirmar els resultats que s’estant prenent al llarg d’aquests primers mesos. Ens ho explica Silvia Giralt, oceanògrafa de la Fundació CRAM.

En els primers mesos de mostreig hem trobat un bon nivell de plàncton però un alt nivell de microplàstics, més del que esperàvem. La ingesta d’aquest material per part dels animals marins, perquè no els distingeixen de la resta d’aliments.

Un cop recollides, les mostres es porten al laboratori on després es fa un estudi quantitatiu i qualitatiu. El fitoplàncton es la base de l’alimentació al mar, la presencia de microplàstics fa que els peixos ingereixin per error aquests materials i afectin la cadena alimentaria de la resta de la població marina.

Estudis com aquests són ara possible, també, gràcies al Vell Marí, el vaixell que després d’haver estat un temps abandonat l’Associació Posidònia 2021 va recuperar fa un parell d’anys i ara els permet actuar sobre el terreny.

El Vell Marí és un moto-veler de 50 peus construït el 1975 i reformat el 2005 per la Fundació CRAM. Va fer més de 30.000 milles nàutiques en campanyes educatives i d’investigació, superant els 80.000 visitants arreu de la costa espanyola. És un dels pocs velers que existeixen destinats a l’exploració marina i està dotat d’un equipament tecnològic que permet explorar les profunditats, rescatar i recuperar fauna marina en perill i portar a terme accions de conservació. Així ho explica un dels seus membres, Marcel Gubern.

Amb l’ajuda de molts voluntaris hem aconseguit posar-lo en marxa i ara portem molts anys fent activitats. Una de les cabines es va sacrificar per convertir-lo en laboratori i tot i ser una embarcació d’ús privat es van poder operar tortugues i recollir mostres.

Amb el Vell Marí l’Associació Posidònia 2021 fa tota mena d’activitats, com albiraments de cetacis i sortides de divulgació de l’àrea protegida, però també organitzen altres accions, com neteja de platges i esdeveniments com l’Open de Volley Platja que tindrà lloc el pròxim 11 de setembre i la Posidònia a la Fresca, amb projeccions de documentals, que se celebrarà just el cap de setmana següent, el 18 i 19 de setembre.

Notícia publicada a Mataró Audiovisual