Mataró suma la tercera biblioteca municipal

Mataró Biblioteca de la Fundació Iluro, que l'any 2018 passarà a formar part de la Xarxa de Biblioteques Municipals. Acte de sigantura del conveni i fotos de la biblioteca.

15 de juny de 2017

Mataró sumarà a partir de l’any que ve la tercera biblioteca municipal. No serà cap edifici nou, sinó que serà la biblioteca que actualment té al seu càrrec la Fundació Iluro la que s’integrarà a la Xarxa de Biblioteques Municipals de la ciutat. Així, aquest equipament cultural s’afegirà a les altres dues biblioteques públiques que ja estan integrades a la xarxa municipal: la Pompeu Fabra i l’Antoni Comas. Aquesta integració està previst que es faci efectiva a principis del 2018, amb el doble objectiu de promocionar la lectura en el marc de les prioritats culturals de la ciutat així com impulsar el centre històric.

L’Ajuntament i la Fundació Iluro també van mostrar la seva voluntat que la Biblioteca Popular s’integri també en la Xarxa de Biblioteques de la Diputació. No obstant això, la Fundació Iluro continuarà assumint la titularitat i la gestió de totes aquelles singularitats que té l’equipament (Fons Antic i Col·lecció Mataró, entre d’altres). L’edifici de la Biblioteca Popular, la primera que va tenir Mataró, instaurada el 1929 i hereva de la de l’antiga Caixa Laietana, es troba en un equipament de dues plantes amb una superfície de 1.473 m² en ple centre de la ciutat. L’equipament es posarà a disposició de l’Ajuntament com a servei públic municipal, sense cost i de manera indefinida, en el moment de la integració prevista per al 2018. Abans, durant el 2017, la Fundació Iluro es farà càrrec de les obres de remodelació per, entre altres coses, redistribuir i adequar els espais de l’entrada principal, que serà pel carrer d’en Palau, i on s’ha de sectoritzar la caixa d’escala i la zona del vestíbul amb els ascensors.

Les obres tindran un cost aproximat de 250.000 euros, a càrrec de la Fundació Iluro, i serviran per donar compliment als estàndards de la Xarxa Pública de Biblioteques de la Diputació. Pel que fa al personal de la Biblioteca Popular, les dues parts han acordat la voluntat d’integrar-les al servei públic municipal sempre d’acord amb la normativa vigent i les formalitats legals corresponents. Finalment l’Ajuntament assumirà les despeses de l’equipament a partir de la data que aquesta formi part de la xarxa de la Diputació.

Tal com va assenyalar el regidor de Cultura, Joaquim Fernàndez (CiU), un cop la Biblioteca Popular passi a integrar-se a la xarxa de la Diputació, es podran beneficiar del seu fons tots aquells usuaris que tinguin el carnet d’aquesta xarxa de biblioteques. L’alcalde de Mataró, David Bote (PSC), va definir la integració d’aquest equipament com “una oportunitat per a Mataró”, i el president de la Fundació Iluro, Pere Carles, va manifestar que “aquesta biblioteca és la història de la ciutat”.

Sense renunciar a l’arribada de la quarta
Tot i la incorporació de la Biblioteca Popular a la xarxa municipal, la ciutat no renuncia a l’arribada de la quarta biblioteca, que s’haurà d’instal·lar al nord de Mataró. L’alcalde va avançar que aquest nou equipament cultural s’hauria de posar al solar conegut com a triangle de Cirera-Molins. “És el punt d’aquesta zona de la ciutat que té els metres quadrats necessaris per a la seva instal·lació”, va manifestar Bote, que va admetre que “de moment encara no hi ha calendari per a la seva arribada”. En aquest sentit, el regidor de Cultura va precisar que “és la mateixa Diputació la que situa la quarta biblioteca en aquella zona de Mataró”.

Publicada originalment a El Punt Avui