Tardà es queda a casa

Mor el periodista i crític musical Jordi Tardà

13 d’abril de 2016

El fons de l’extensa col·lecció del periodista i crític musical Jordi Tardà podrà ser admirat de nou. Poc més d’un any després de la mort del conegut i reconegut personatge mataroní, la Fundació Iluro de la capital del Maresme va anunciar ahir l’acord signat amb la societat Paraula de Stone, gestionada per la parella de Tardà, la productora Rosa M. (Romy) Masferrer, que li cedeix la gestió dels milers d’objectes que integren el seu llegat.

Des de l’entitat mataronina hi ha el ferm compromís de fer-ne difusió i divulgació “tant des del punt de vista social com cultural”. De fet, la directora de la Fundació Iluro, Marta Ibarz, va confirmar que es preveu ja una exposició del material més destacat i un acte d’homenatge en els pròxims mesos. “Ha estat un procés que s’ha gestat durant molt de temps, però estem molt satisfets del resultat perquè permet recuperar per a Mataró un dels seus fills més il·lustres en el camp de la divulgació musical”, exposa. Ibarz comenta que els experts ja han començat a treballar en la catalogació i classificació del material, que va integrar el fons de l’efímer Museu del Rock –format per 50.000 peces– que es va obrir l’any 2011 al centre comercial de Les Arenes de Barcelona i que va durar menys d’un any.

En aquest sentit, la directora de la Fundació Iluro exposa la voluntat de l’entitat d’anar plegats amb els hereus de Jordi Tardà “per mantenir una relació llarga en el temps i amb la màxima visibilitat possible”. “El contingut de la col·lecció té un valor innegable i ha de tenir el ressò que li correspon”, assenyala, sense descartar que en el futur no es consolidi un projecte més ambiciós. L’any 2007, a proposta del PP, el ple va aprovar una proposta de resolució perquè la ciutat fos subseu del Museu del Rock de Barcelona, una iniciativa que mai no va veure la llum malgrat que tenia el suport explícit del mateix Jordi Tardà. “Estem molt il·lusionats i volem compartir-ho amb els ciutadans”, insisteix la directora de la fundació.

Entre les peces que formen part de la cessió es poden trobar discos considerats únics, col·leccions de compactes i vinils (molts signats pels artistes), àlbums fotogràfics, discos d’or i platí de grups com ara els Beatles, Metallica, Duran Duran o U2, instruments com ara la guitarra d’Eric Clapton o el baix de Paul McCartney; complements i vestits d’artistes com Mick Jagger, Frank Sinatra, Prince o Madonna, i objectes tan peculiars com la banyera d’Elton John reconvertida en taula.

Viure per la música

Jordi Tardà (Mataró, 1955-2015) va començar als 16 anys punxant música a les discoteques Hobby i Snoopy de Mataró i poc després va crear la promotora Musical Gripau. A meitat dels anys setanta va conèixer Gay Mercader, que el va introduir primer en el negoci de la botiga de discos Gay and Company i després en la promotora de concerts a partir de la qual va entrar en contacte amb diversos grups de primera línia i, en especial, dels Rolling Stones, dels quals es va declarar seguidor incondicional.

Com a periodista musical especialitzat va treballar en diversos mitjans escrits, però el seu àmbit per excel·lència va ser la ràdio, quan va entrar a Catalunya Ràdio i va posar en marxa l’any 1985 l’emblemàtic Tarda Tardà, que va ocupar primer tota la tarda dels dissabtes i que sempre acomiadava amb l’expressió que el va fer popular: “Paraula de Stone.” L’espai musical va esdevenir el més veterà d’Europa. Tardà també és el promotor de la Fira del Disc, inaugurada el 1985 i que va arribar fins al 2002.

El periodista, a banda d’una mitomania evident de la qual feia gala amb orgull, també cultivava la passió pel personatge de Tintín, obra d’Hergé, del qual va recopilar un bon nombre d’objectes al llarg de la seva vida que es van poder veure en una mostra itinerant per diferents ciutats de l’Estat des del 2007 fins al 2009.

Publicat originalment El Punt Avui