BIBLIOTECA POPULAR

L’any 1866 el fundador de la Caixa d’Estalvis de Mataró, Josep Garcia Oliver, va crear el gabinet de lectura, a l’entitat més notable del s.XIX a la ciutat: l’Ateneu Mataronès. Garcia Oliver tenia la voluntat de promoure la perspectiva formativa i la difusió cultural.

El gabinet de lectura fou el germen de l’actual Biblioteca Popular de la Fundació Iluro i, a dia d’avui, la Biblioteca segueix fidel als objectius de Garcia Oliver.

carrer d’en Palau 18
carrer d’en Pujol 19-25
T. 937901289 / 937901572
biblioteca@fundacioiluro.cat

dilluns de 16 a 20.30h
de dimarts a divendres de 9.30 a 14 i de 16 a 20.30h
dissabtes de 10 a 14 i de 16 a 19.30h

Els inicis

El 12 de novembre de l’any 1929 s’inaugura la Biblioteca Popular, punt de partida de l’actual biblioteca. Els llibres i lectors s’acomoden a una estança del primer pis de la seu central de la Caixa d’Estalvis, al carrer d’en Palau de Mataró.

Cinc anys més tard, s’inaugura el Casal de Cultura, seu de la nova
Biblioteca, a l’edifici cultural inaugurat a la plaça de Santa Anna. Més de 9.000 obres, perfectament catalogades, constituïen el fons bibliogràfic, al qual s’hi sumaven les publicacions periòdiques de l’hemeroteca.

Plaça de Santa Anna

L’any 1975 fou inaugurat un nou edifici més espaiós i assolellat a la plaça de Santa Anna, on s’instaura una nova sala de lectura i una sala infantil. En aquest nou espai s’hi incorporen dues sales d’estudi a les plantes superiors i una sala de dibuix.

L’any 1984  la Biblioteca torna a ampliar-se: es diversifica la sala de lectura en diversos espais, fet que permet reunir en una sala específica el valuós fons local i comarcal. Amb aquesta modificació s’accedeix a la Biblioteca pel carrer de Santa Teresa.

Emplaçament actual

Al mes d’abril de l’any 2002, la Biblioteca es trasllada a la ubicació actual, estrena sales de lectura i una nova aplicació informàtica que facilita la catalogació, la cerca de registres bibliogràfics i el servei de préstec. Amb la nau principal situada a peu pla de carrer i sense barreres arquitectòniques, la Biblioteca duplica la superfície de què disposava al carrer de Santa Teresa.

Creació del Centre de Cultura

L’any 2008 neix el Centre de Cultura, fruit de la fusió del Centre Multimèdia i de la Biblioteca Popular. Aquest nou espai amplia els serveis a l’usuari i incorpora nous recursos tecnològics que permeten l’accés i el tractament de la informació en format electrònic.

La Biblioteca inicia el procés de digitalització del fons documental de l’entitat, que permetrà la creació d’una col·lecció digital. D’aquesta manera es preserven els documents i se’n garanteix el lliure accés a través de la intranet de la Biblioteca.

Biblioteca Popular de la Fundació Iluro en xifres de l’any 2017:

• Fons bibliogràfic amb més de 300.000 documents
  • Més de 140.000 usuaris confien en els seus serveis
  • Més de 4.000 estudiants en visites programades per a les escoles
  • Més de 12.000 préstecs anuals
  • Més de 10.000 infants gaudeixen de les més de 400 activitats realitzades
  • Més de 200 activitats de voluntariat per a més de 2.300 participants totals als projectes

A la Biblioteca Popular s’hi accedeix des del carrer d’en Palau i el carrer d’en Pujol.